5G als katalysator voor industriële inspecties met drones

Orange Belgium werkte samen met SkyeBase een proof-of-concept uit waarbij drones op een veilige, efficiënte en hoogkwalitatieve manier industriële infrastructuur inspecteren. Het project maakt gebruik van het toonaangevende 5G-netwerk van Orange Belgium en kreeg de steun van de Federale Overheidsdienst Economie om de uitrol van 5G in België te versnellen. In de haven van Antwerpen werd een live demonstratie gegeven van een inspectievlucht ‘powered by 5G’.

De uitdaging

Industriële bedrijven die gelegen zijn in havengebieden hebben nood aan betere inzichten voor het preventief onderhoud van hun kritieke infrastructuur (kranen, gebouwen, tanks, hoogspanningslijnen, enz.) en zoeken daarvoor inspectietools die veiliger, kwalitatiever en kostenefficiënter zijn. Frequente inspecties en tijdig onderhoud zijn essentieel om de infrastructuur draaiende te houden. Onvoorziene defecten jagen de kosten de hoogte in als gevolg van langere stilstand, de nood aan extra onderhoud en de onveiligheid van de werkomgeving.

SkyeBase, gebaseerd in de haven van Antwerpen, zet drones, robots, platformtechnologie en artificiële intelligentie in voor industriële inspecties op moeilijk bereikbare plaatsen waar normale inspectiemethoden geen oplossing bieden. Met “I-Spect” ontwikkelde de Antwerpse scale-up een softwareplatform waarbij klanten de inspectie van hun assets automatiseren, analyseren, prioriteiten visualiseren en acties ondernemen. Door in gesprek te gaan met Orange Belgium, werd duidelijk dat deze inspecties dankzij 5G sneller, veiliger en efficiënter kunnen verlopen.

De oplossing

Orange, dat in de Antwerpse haven het eerste 5G standalone campusnetwerk in België uitrolde, diende samen met SkyeBase in 2023 een subsidiedossier in bij de federale overheid voor een proof-of-concept van industriële drone-inspecties via 5G. Na een reeks technische tests, werd in de haven een live demonstratie van een inspectievlucht uitgevoerd op het Orange netwerk. Hierbij werd aangetoond hoe 5G-technologie de cruciale schakel vormt tussen de drone, het commandovoertuig, het competentiecentrum, de tools voor data-analyse en het I-Spect-platform.

5G maakt livestreaming mogelijk, realtime AI-gestuurde detectie van defecten en een stabiele, snelle en beveiligde data-overdracht van de inspectiebeelden. Die beelden, vaak meer dan 150 GB per vlucht, worden rechtstreeks naar de cloud gestuurd en opgeslagen, waardoor inspecteurs sneller hun verslag kunnen opmaken. Dankzij de livestream kunnen ze bovendien op afstand meekijken en hun kennis op een veilige manier delen. Het 5G standalone-netwerk zorgt daarbij voor een gegarandeerde bandbreedte, wat belangrijk is voor de betrouwbaarheid van de verbinding. Ten slotte krijgt de expert de beelden zonder vertraging te zien, wat vooral van belang is op het moment dat zich een incident voordoet aan de kritische infrastructuur in de haven en de petrochemische industrie.

Bart Daniëls, COO SkyeBase:“Dankzij de 5G technologie van Orange streamen we direct de inspectiedata naar onze data-analisten waardoor rapportages sneller worden opgemaakt en de klant dus ook sneller toegang heeft tot deze informatie. Experts bellen op afstand in tijdens een inspectie, waardoor de juiste expertise altijd op de juiste inspectieplaats aanwezig is. Dit is voor de snelheid van werken een absolute meerwaarde en komt uiteindelijk ten goede van onze klanten.”

Werner De Laet, Chief Enterprise Officer bij Orange Belgium: “Deze use case die we samen met en op maat van SkyeBase hebben uitgewerkt, is een perfect toonbeeld van hoe Orange 5G standalone-technologie een katalysator wordt in bedrijfskritische omgevingen. Dankzij ons multigigabit netwerk en onze 5G expertise wordt de snelheid, veiligheid en efficiëntie van de inspectietools aanzienlijk verhoogd. Doordat 5G een schaalbare technologie is, zal de architectuur die nu als proof-of-concept ontwikkeld werd bovendien met het bedrijf kunnen meegroeien.”

Sven Adams Senior Press Relations Officer, Orange Belgium

Sven Adams – sven.adams@orange.com +32 (0)486 36 47 22