4e opeenvolgende kwartaal met een bijna dubbelcijferige groei van de omzet uit retaildiensten

• Het aantal mobiele postpaidklanten steeg j-o-j met 6,8% dankzij 26 duizend nettotoevoegingen in het afgelopen kwartaal
  • Het aantal convergente klanten steeg met 58,8% j-o-j dankzij 16 duizend nettotoevoegingen in het afgelopen kwartaal
  • Omzet: +1,9% j-o-j voor het kwartaal / Omzet uit retaildiensten:+9,6% j-o-j voor het kwartaal
  • EBITDAaL +18,2% j-o-j voor het kwartaal (HJ1 2019: +7,4% j-o-j, +4,2% zonder seizoensgebonden effect)
Operationele hoogtepunten voor Orange Belgium in Kw2 2019

• Operationele en financiële prestaties te danken aan positionering als 'Bold challenger'. Orange Belgium is steeds consequent geweest in de boodschap die het wil brengen: een betere waardepropositie, eenvoudige tarieven (royale data- en bellimieten), geen onaangename verrassingen en geen prijsverhogingen. Die 'bold' positionering raakt in de merkperceptie van de consument steeds steviger verankerd.
  • Mobiel postpaidsegment vertoont voortgezette groei. Het aantal mobiele postpaidklanten steeg met 6,8% j-o-j tot 2,5 miljoen, dankzij 26 duizend netto nieuwe abonnees tijdens het kwartaal. Steeds meer abonnees kiezen ook voor duurdere tariefplannen.
  • 16 duizend netto nieuwe convergente klanten. Net vóór de introductie van Love Duo bereikte Orange Belgium 216 duizend Love-klanten. Het aantal convergente mobiele klanten vertegenwoordigt 13,6% van alle mobiele postpaidklanten (Kw1 2019: 12,7%).
  • ARPO uit abonnementen met alleen mobiele diensten daalt met 3,2% j-o-j. Door de regulering van gesprekken binnen de EU en de voortgezette overschakeling naar eenvoudige, maar royale tariefplannen zijn de bundeloverschrijdende inkomsten blijven dalen,- wat aansluit bij de belofte van Orange Belgium over 'geen onaangename verrassingen'. De lagere bundeloverschrijdende inkomsten werden gedeeltelijk gecompenseerd door de hogere omzet van instapkosten. De ARPO uit convergente b2c-aanbiedingen steeg met 4,1% j-o-j dankzij de omzet uit aansluitingskosten en de vastelijnoptie en omdat er geen kortingen werden toegekend.

Michaël Trabbia, Chief Executive Officer:

Als 'Bold challenger' moeten we de belofte aan onze klanten waarmaken en eenvoudige, royale en zorgeloze tariefplannen blijven aanbieden. We doen niet aan onaangename verrassingen, of het nu gaat om ongerechtvaardigde prijsverhogingen of onredelijke bundeloverschrijdende kosten. Dit kwartaal hebben we deze belofte aan de klant verder ingevuld: mms'en verzenden is nu gratis en onze tariefplannen met onbeperkte data gelden inmiddels ook in de hele EU.

Dankzij deze consequente positionering is de merkperceptie van Orange in België aanzienlijk veranderd. In een klimaat van actieve concurrentie heeft deze positionering geleid tot goede commerciële resultaten, zowel voor onze mobiele als onze convergente activiteiten, en tot een sterke groei van de omzet uit retaildiensten.

Met de introductie van het langverwachte Love Duo-aanbod (mobiel + onbeperkt breedbandinternet), bestemd voor cord-cutters die niet gedwongen willen worden om te betalen voor een dienst die ze niet gebruiken, zijn we nog een stap verder gegaan.

Tot slot zullen we, dankzij de onlangs aangekondigde overeenkomst voor het delen van het radiotoegangsnetwerk, de kwaliteit van het netwerk kunnen verbeteren en de uitrol van 5G kunnen versnellen. Door deze operationele transactie zullen wij ons kunnen blijven toeleggen op de punten waar wij voor onze klanten een echt verschil kunnen maken, en tegelijkertijd een effectieve concurrentieomgeving in stand houden.

Arnaud Castille, Chief Financial Officer:

De hoogtepunten van het tweede kwartaal zijn opnieuw goede commerciële en financiële resultaten. Hieruit blijkt dat onze commerciële focus, namelijk onze klanten eenvoudige en zorgeloze formules aanbieden, zijn vruchten afwerpt sinds de introductie van onze onbeperkte aanbiedingen vorig jaar.

Dit is het vierde opeenvolgende kwartaal waarin de omzet uit retaildiensten een bijna dubbelcijferige groei laat optekenen. Die was voornamelijk te danken aan de convergente diensten en aan de voortgezette groei van onze mobiele kernactiviteiten. We zijn onze operationele kosten blijven beheersen. Daardoor is de EBITDAaL ondanks de lagere mvno-inkomsten gestegen.

Onlangs hebben we van de mededingingsautoriteit groen licht gekregen voor de overname van BKM. We verwachten de transactie binnen afzienbare tijd te voltooien. Dankzij deze overname zullen we ons b2b-aanbod kunnen optimaliseren en onze aanwezigheid op de markten voor ICT en connectiviteit kunnen uitbreiden.

We bevestigen onze vooruitzichten voor 2019. We streven ernaar om onze klanten een uitstekende dienstverlening te blijven bieden en het commerciële momentum in stand te houden. We blijven ons ten zeerste toeleggen op de verwezenlijking van operationele efficiënties.