77 % van de consumenten is van plan om meer kerstgeschenken lokaal te kopen

• 64 % is bereid om minstens 100 euro te besteden aan kerstcadeautjes
  • Ecommerce via smartphone op een jaar tijd van 35 % naar 51 %
  • Bijna 60 % past specifieke hygiëneregels toe bij ontvangst van een levering

Heel wat consumenten zoeken niet te ver naar cadeautjes voor onder de kerstboom. Doordat de pandemie voor heel wat lokale winkels en horecazaken financiële gevolgen heeft, neemt - volgens een onderzoek van Orange Belgium - het gros van de consumenten zich voor de lokale winkels een extra duwtje in de rug te geven. 77 % van de consumenten geeft aan meer kerstgeschenken lokaal te willen kopen.

1 Belg op 3 begon al voor december met zijn pakjesjacht

De feestdagen komen eraan, hoog tijd dus om onze pakjes onder de kerstboom te leggen. Door COVID19 doen we onze kerstinkopen niet als andere jaren. De meerderheid van de consumenten (78 %) is nog steeds op zoek naar cadeautjes. 36 % begon al vóór december uit te kijken naar cadeautjes, zij deden daarvoor hun research online. Een forse meerderheid is bereid meer dan 100 euro uit te geven aan hun geschenken. 29 % geeft in totaal tussen 100 en 200 euro uit aan pakjes. 35 % is van plan meer dan 200 euro uit te geven. Dat betekent dat net geen 2 consumenten op 3 (64 %) minstens 100 euro besteden aan cadeautjes voor hun familie. Behalve op onze kerstinkopen heeft COVID19 een positieve impact op onze ecommerce: 32 % van de consumenten verklaart nu maandelijks voor meer dan 100 euro online te shoppen (tegenover 19 % voor de uitbraak van het virus). Interessant weetje: bijna 60 % van de consumenten beweert specifieke hygiëneregels toe te passen wanneer ze een levering in ontvangst nemen.

Het onderzoek dat Orange Belgium bij meer dan 2000 personen uitvoerde, onthult dat consumenten echt geneigd zijn om meer lokaal te kopen. 'Online shoppen' betekent niet noodzakelijk uit het buitenland: veel consumenten zijn gevoelig voor de gevolgen van de pandemie en willen daarom lokale zaken steunen. Bijna 8 consumenten op 10 (77 %) doen moeite om meer cadeautjes van Belgische merken en winkels te kopen. Consumenten zijn ook meer en meer begaan met duurzaamheid. 64 % beweert nu duurzaamheid te laten meespelen in de beslissing welk geschenk ze kopen.

We shoppen het vaakst online op onze smartphone

De meest gegeerde producten online zijn kleding (56 %), elektronica (49 %) en schoenen (33 %). De smartphone is het populairste apparaat om online te shoppen: ruim de helft van de consumenten (51 %) grijpt automatisch naar hun mobiele telefoon. Een groot deel (42 %) gebruikt nog altijd het vaakst een desktop. De rest (7 %) scrolt liever op een tablet door online winkels. Online shoppen wordt elke dag populairder: meer dan 1 consument op 3 (35 %) geeft toe sinds het begin van de pandemie vaker online te shoppen. Voor 6 % was het zelfs de eerste keer dat ze online shopten. Voor consumenten is de smartphone nu het belangrijkste hulpmiddel om online te shoppen, omdat de smartphone veilig, snel en eenvoudig is. Dat is een sterke toename in vergelijking met vorig jaar, toen amper 35 % ooit producten online had aangekocht via de smartphone. Het toont maar aan wat voor opmars smartphones de voorbije jaren gemaakt hebben en hoe belangrijk het voor bedrijven is om een webshop te hebben waar hun klanten makkelijk met hun smartphone of tablet op kunnen.

Christophe Dujardin, Chief Consumer Officer bij Orange Belgium verduidelijkt: “Ecommerce is in de laatste jaren sterk toegenomen. We stellen echter vast dat de COVID19 crisis hier nog eens een flinke boost aan heeft gegeven. Wat ook opvalt in onze eshop is dat consumenten naar aanleiding van Black Friday een aantal kerstcadeautjes vooraf aankochten. Hiermee genoten zij van interessante prijzen en waren ze goed voorbereid voor de eindejaarsperiode.”