NMBS kiest opnieuw voor de uitstekende connectiviteit en IoT-diensten van Orange Belgium

Opnieuw haalde Orange Belgium het grootschalige telecomcontract met nationale spoorwegmaatschappij NMBS binnen. Het bedrijf zal instaan voor de connectiviteit van ongeveer 13.000 werknemers en 11.000 geconnecteerde apparaten, gaande van smartphones en tablets voor treinbegeleiders tot treinconducteurs, schermen en distributiemachines en smartparkingoplossingen.

Met meer dan 900.000 passagiers per dag (buiten de covidperiode) is de NMBS de belangrijkste speler op het vlak van groene mobiliteit in België. Het vergt ontzettend veel operationele en connectiviteitsinspanningen om iedere dag de veiligheid en kwaliteit van zijn dienstverlening te garanderen. Sinds 2004 vertrouwt de nationale spoorwegmaatschappij hiervoor op het netwerk en de ervaring van Orange Belgium, en nu heeft ze besloten om dat contract te verlengen voor de komende 8 jaar.

Orange Belgium zal instaan voor de vaste en mobiele connectiviteitsdiensten voor nagenoeg 13.000 werknemers in de vele kantoren van de NMBS verspreid over België, die samen goed zijn voor massieve maandelijkse volumes: meer dan 500.000 belminuten, 2,2 miljoen sms'en en meer dan 15 TB data. Die volumes zullen in de toekomst alleen nog maar toenemen.

Bovendien gaat het partnerschap veel verder dan alleen maar het leveren van connectiviteitsdiensten. Orange Belgium levert ook het netwerk voor de vele geconnecteerde objecten die momenteel binnen de NMBS in gebruik zijn, zoals de tablets en smartwatches die aan boord van de treinen gebruikt worden om onder meer de timing van de ritten op te volgen, in nauw contact te blijven met de machinist of om reizigers tickets te verkopen.

Alle locomotieven van de NMBS zijn bovendien uitgerust met chips waarmee ze 24/7 kunnen worden gemonitord. Op die manier blijft de spoorwegoperator voortdurend in real time op de hoogte van de positie van al zijn treinstellen, maar ook van welke handelingen er worden uitgevoerd en of er zich eventuele incidenten voordoen. Op die manier is de efficiëntie en veiligheid altijd en overal gevrijwaard.

Veel andere objecten en tools maken ook gebruik van de technologie van Orange Belgium, zoals de distributiemachines in de werkplaatsen, de schermen voor reizigersinformatie aan boord van de treinen, sensoren voor proactief onderhoud en het beheer van smartparkingsolutions.

Werner De Laet, Chief B2B, Wholesale and Innovation Officer van Orange Belgium: "We zijn bijzonder fier op het feit dat we kunnen doorgaan met het schitterende werk dat we tot nu toe al hebben gedaan voor de connectiviteitsopdrachten van de NMBS. Deze contractverlenging bevestigt het vertrouwen tussen beide ondernemingen en zet de deur open voor nieuwe projecten waarbij wordt voortgebouwd op de ervaring van Orange Belgium in tal van belangrijke domeinen zoals IoT, data analytics en in de nabije toekomst ook B2B-gebruik van de 5G-technologie."