Orange Belgium steunt project van UNICEF en DJ Henri PFR voor het bouwen van scholen in de Ivoorkust

Orange Belgium steunt MUSIC FOR BRICKS, een concert op 29 april waar heel wat bekende Belgische artiesten zoals Henri PFR, Alice on the Roof, Selah Sue, Loïc Nottet, Coely en nog vele anderen zullen aan deelnemen. Het doel: geld inzamelen voor een ambitieus project van ngo UNICEF om in de Ivoorkust nieuwe scholen te bouwen met innoverende bouwstenen van gerecycleerd plastic.

Story image

Orange Belgium positioneert zich als een sociaal verantwoorde operator, die zich engageert voor sociale en digitale inclusie en veel respect heeft voor het milieu.Zo krijgen de operationele activiteiten van Orange Belgium al jarenlang het CO²-neutraal label van CO² Logic en Vinçotte.

Michaël Trabbia, CEO van Orange Belgium, reageert: « Met veel plezier zetten we onze schouders onder MUSIC FOR BRICKS door duizenden van onze klanten op een toegangskaartje te trakteren. Het uiteindelijke doel van dit fenomenale project is om met gerecycleerd materiaal scholen te bouwen in de Ivoorkust, een land waar Orange ook vestigingen heeft. Het initiatief kadert perfect in ons engagement voor de planeet en voor inclusie. Ik heb niets dan bewondering voor het werk van UNICEF en het persoonlijke engagement en de vrijgevigheid van de artiesten die het podium delen met Henri PFR, met wie we regelmatig samenwerken. »

Gerecycleerde plastic stenen om scholen te bouwen

Alleen al in Abidjan wordt dagelijks meer dan 288 ton plastic afval geproduceerd. Slechts 5% van dit afval wordt gerecycleerd. Het overige deel komt meestal terecht op stortplaatsen in de armere wijken. Plastic afvalvervuiling is verantwoordelijk voor 60% van de gevallen van malaria, diarree en longontsteking bij kinderen, één van de belangrijkste doodsoorzaken voor kinderen in de Ivoorkust. Daar gaan zo’n 1,6 miljoen kinderen niet naar school, gewoonweg omdat er niet genoeg klaslokalen zijn. Teneinde hen allen te kunnen onderrichten, zouden er 30.000 nieuwe klaslokalen gebouwd moeten worden. Om het land te helpen dit objectief te halen, heeft UNICEF in juni 2019 in Youpougon, de voorstad van Abidjan, een nieuwe fabriek gebouwd, uniek in Afrika, die het plastiek afval van het land zal omzetten in bakstenen die moduleerbaar, duurzaam, gemakkelijk te monteren en vooral voordelig zijn. Het project heeft als doel om deze enkel te gebruiken voor het bouwen van klaslokalen.

UNICEF heeft zich al verbonden tot het bouwen van 528 klaslokalen in de Ivoorkust. Dankzij de ingezamelde fondsen van MUSIC FOR BRICKS zouden er nog meer klaslokalen gebouwd kunnen worden.

Om scholen te kunnen blijven bouwen, organiseert UNICEF ​​op 29 april een groot concert op initiatief van bekende DJ Henri PFR. De volgende grote namen hebben hun aanwezigheid ondertussen ook al bevestigd: Alice on the Roof, Selah Sue, Loïc Nottet, Coely. En anderen zouden volgen.

Orange Belgium klanten kunnen kans maken op een ticket door deel te nemen aan een wedstrijd via het getrouwheidsprogramma Orange Thank You. Via Orange Thank You worden klanten het hele jaar door verrast met geschenkjes: van extra mobiele data tot verwenproducten en tickets voor festivals en events. Afgelopen jaar deelde Orange Belgium maar liefst 2,1 miljoen cadeautjes uit.

Orange Belgium - Music for Bricks PR - NL.pdf 200 KB